انواع کاربرد لوله های پلی اتیلن و لی فلت؟

, , ۰ دیدگاه
لوله‌های دریچه‌دار در آبیاری سطحی

امروزه با پیشرفت سیستم های آبیاری و صنعت این رشته و فراگیر شدن این سیستم ها بین کشاورزان شاهد تنوع محصولات این رشته هستیم. محصولات متفاوتی که در شرایط مختلف استفاده ی متفاوتی نیز دارند.

برای پاسخ به این سوال که چه موقع از لوله های پلی اتیلن استفاده کنیم یا لوله های لی فلت، ابتدا باید به شناخت کافی از این محصولات برسیم و در مرحله بعد با توجه به شرایط پروژه انتخاب درست و شایسته ای را انجام دهیم. در ادامه به توضیح و شناخت تفاوت های این لوله ها صحبت میکنیم.

لی فلت:

لوله های انعطاف پذیر، هیدروفلکس، هیدروفلوم یا همان لی فلت، لوله هایی از جنس پی وی سی (PVC) یا پلی اتیلن (PE) می‌باشند که با الیاف پلی‌استر مستحکم شده‌اند. لوله‌های انعطاف پذیر ، کاربردی کاملا مشابه با لوله‌های معمولی دارند که در آبیاری و کشاورزی نیز استفاده می‌شوند. هنگامی که نیاز به یک روش کاربردی و با دوام برای انتقال آب در مزارع خود دارید، می‌توانید به جای لوله‌های پلی‌اتیلن از لوله‌های لی فلت استفاده نمایید.

الیاف پلی استر موجود در لایه میانی باعث استحکام بالا و عمر طولانی می‌شود.
چرا درون لایه لی فلت از الیاف پلی استر استفاده می‌شود؟ یکی از مهمترین مزایای لی فلت تحمل فشار بالا است و این امر با استفاده از الیاف پلی استر محقق می‌گردد. این نخ ها به صورت تار و پود (عمود بر هم) در لایه میانی لی فلت قرار می‌گیرند و استحکام کششی و ضربه‌ای قابل قبولی را به ارمغان می‌آورند. آموزش چگونگی چک کردن کیفیت لی فلت یکی از مواردی است که به شما در تشخیص مرغوب بودن لوله‌‌ها کمک خواهد کرد. با رعایت چند نکته برای نگهداری از لی فلت می‌توانید به راحتی عمر مفید آنها را افزایش دهید.

مزایای استفاده از لوله های لی فلت:

  • استحکام بالا و عمر طولانی:
    یکی از مهم ترین مزایای لوله های لی فلت تحمل فشار بالا است. اما این مهم چگونه میسر می شود؟ وجود الیاف پلی استر موجود در لایه میانی این دسته از لوله ها، منجر به استحکام بالای و عمر طولانی آن می شود.

الیاف های پلی استر همانند تار و پود به صورت عمود بر در لایه میانی لی فلت قرار می گیرند که در نهایت منجر به استحکام کششی بالا و ضربه ‌ای قابل قبول در این لوله ها می شوند.

  • قابلیت اجرای راحت در پروژه:
    این دسته از لوله های انعطاف پذیر، به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی جا به جا می شوند و حین حمل فضای کمی را اشغال می کنند و با آب گیری به راحتی هر چه تمام تر بر روی زمین قرار می گیرند.

اگر بخواهیم وزن لوله های لی فلت را با لوله های پلی اتیلن مقایسه کنیم وزن ۱۰۰ متر از لوله پلی اتیلن ۲ اینچی حدود ۵۰ کیلوگرم است ولی وزن ۱۰۰ متر از لوله لی فلت ۲ اینچی تنها ۲۵ کیلوگرم است.

  • انبارش و حمل و نقل آسان:
    همان طور که در بالا اشاره کردیم لوله های لی فلت به دلیل انعطاف پذیری بالایی که برعکس لوله های پلی ‌اتیلن دارند، فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. به عنوان نمونه همان ۱۰۰ متر لوله پلی اتیلن ۲ اینچی نیاز به ۴ متر مربع فضای خالی دارد و این در حالی است که برای همین میزان لوله لی فلت ۲ اینچی تنها نیاز به ۰.۰۲۸ متر مربع فضا نیاز دارد.
  • قابلیت استفاده مجدد:
    لوله های لی فلت این امکان را به شما می دهد تا جمع شوند و مجدد در پروژه ای دیگر و در جای دیگری مورد استفاده قرار بگیرند.

حتی در صورتی که این دسته از لوله ها در اثر حرکت ماشین ‌آلات، حیوانات و برخورد با اجسام تیز دچار پارگی بزرگ و کوچک شوند؛ به راحتی قابل تعمیر هستند.

  • نور آفتاب، مواد شیمیایی و ضربه:
    به دلیل ساختار لوله های لی فلت، این دسته از لوله ها مقاومت بالایی دارند.
  • آب بندی عالی:
    لوله های لی فلت به دلیل انعطاف پذیری آب بندی بهتری دارند.
  • مقاومت در برابر رسوب گرفتگی:
    دارار بودن ویژگی انعطاف پذیری مقاوت آن را در برابر رسوب گرفتگی بالا می برد.

نکات مهم برای نگهداری و جلوگیری از آسیب لوله های لی فلت:

  • در ابتدا باید دقت داشته باشید که حین جابه‌جایی و یا هنگام استفاده از ابزار و ماشین‌آلات، ضربه‌ای به لی‌فلت‌ها وارد نشود چرا که ممکن است سبب ایجاد پارگی در لوله‌ها گردد.
  • در به کارگیری لی‌فلت از اتصالات مناسب آنها استفاده کنید. این اتصالات به طور ویژه برای لی‌فلت تولید شده و آب‌بندی مناسبی را در اتصالات ایجاد می‌کنند.
  • حتما از پانچر مختص لی فلت جهت نصب اتصالات قطره ای استفاده نمایید. در هنگام پانچ و سوراخ کردن لی‌فلت برای اتصال تجهیزات آبیاری قطره‌ای، دقت لازم را به عمل آورید چرا که ایجاد سوراخ‌های بزرگتر سبب آب‌بندی نامناسب اتصالات خواهند شد.
  • لی‌فلت‌ها نباید زیر خاک دفن شوند و حتما باید بر روی زمین کشاورزی قرار گیرند.
  • توجه داشته باشید که نباید انتهای لی‌فلت‌ها گره زده شود. برای مسدود کردن انتها لی‌فلت می‌توانید از کپ انتهایی یا گیره انتهایی ویسپار استفاده نمایید.
  • در پایان فصل و پس از برداشت لازم است قبل از جمع‌آوری لی فلت آنها را به خوبی شستشو داده تا آلودگی‌ها به طور کامل از داخل لوله‌ها پاک شوند. به یاد داشته باشید که برای اینکار از آب ولرم استفاده کنید چرا که آب داغ و یا آب خیلی سرد می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی لوله‌ها شوند.
  • پس از شستشوی کامل اطمینان حاصل کنید که آب و مایعات داخل لوله باقی نمانده و لوله‌ها کاملا خشک شده باشند.
  • برای جمع آوری لوله‌ها آنها را از روی خط تای موجود بر روی لوله‌ها تا کرده و به صورت دایره‌ای رول کنید. رول کردن علاوه بر جلوگیری از دفرمه شدن و آسیب لوله‌ها، به شما کمک می‌کند تا حجم کمتری از انبارتان صرف انبارش آن‌ها شود.
  • رول‌ها را در محلی خشک و خنک و مکانی سر پوشیده به دور از نور خورشید و باران نگهداری نمایید چرا که ماندن آب باران در بین لوله‌ها سبب ایجاد زنگ زدگی و گندیدگی می‌شوند.

سخن پایانی:

انتخاب نهایی بین لوله های لی فلت و پلی اتیلن نیاز به مشاوره و بررسی کارشناس وجود دارد و بر اساس نوع پروژه و شرایط و ابعاد پروژه کاملا این انتخاب میتواند متفاوت باشد.

لی فلت جایگزین بسیار مناسبی برای لوله‌های پلی‌اتیلن می‌باشد و از لحاظ اقتصادی قیمت مناسب‌تری دارد. لی فلت جهت استفاده در مزارع به منظور انتقال آب و یا آبیاری قطره‌ای (استفاده به عنوان لوله‌های آبده) کاربرد فراوانی یافته است.

لوله های لی فلت TFP خصوصاً در آبیاری قطره‌ای با استفاده از تیپ کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند. این لوله‌ها جهت انشعاب‌گیری نوار آبیاری در زمین‌های زراعی بسیاری کار شده‌اند. اتصالات مخصوص لی فت مانند اتصال لی فلت در تیپ/لوله ۱۶ یا شیر انشعاب تیپ/لوله ۱۶ برای این منظور وجود دارند.

سرعت اجرای بالا، قابل انتقال بودن و مقاومت مناسب لی فلت TFP باعث کاربرد روز افزون آن در پروژه‌های آبیاری قطره‌ای شده است. لی فلت تی اف پی در مقابل عبور ماشین‌آلات زراعی مانند تراکتور مقاومت بالایی دارد و دچار آسیب نخواهد شد.

همچنین به خاطر انعطاف‌پذیری و قابلیت جمع‌آوری، از لی فلت تی اف پی در زمین‌های اجاره‌ای استفاده زیادی می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *