روش آبیاری قطره‌ای تکنیکی مناسب در تغییر پرورش برنج

۰ دیدگاه
روش آبیاری قطره‌ای

کشورهای توسعه یافته با توجه به اراضی گسترده و قابل کشت، نیاز وسیعی به آب برای آبیاری محصولات خود دارند. با توجه به اهمیت آب در کشاورزی و از آنجایی که کشاورزی به شدت به آب وابسته است، این بخش حدود دو سوم منابع آب موجود را مصرف می‌کند. با این حال کاهش آب در دسترس برای آبیاری، توزیع ناموزون منابع آبی در جهان، زمین‌های فرسوده، شرایط نامساعد آب و هوایی و شیوه‌های نادرست در کشاورزی به این چالش می‌افزاید. به همین دلیل است که معرفی فناوری‌های آبیاری کارآمد می‌تواند به افزایش بهره وری کشاورزی در بسیاری از کشورها کمک کند.

برنج در حال حاضر یک غلات بسیار مهم در کشورهای خاورمیانه و شرق، شمال مرکزی و دریای سیاه است. با این حال چند سال گذشته به دلیل کمبود آب آبیاری و عدم ثبات قیمت در بازار، تولید برنج با مشکلاتی همراه بوده است.

بسیاری از کشورهای تولیدکننده ناچار شده‌اند که برای پاسخگویی نیاز داخلی خود از برنج وارداتی استفاده کنند. از آنجایی که بسیاری از کشورهای آسیایی برای تولید و پرورش برنج مناسب هستند، در صورت افزایش سطح آبیاری، می‌توان سطح زیر کشت این محصول را افزایش داد.

با توجه به این مسائل، استفاده از مزارع برای تولید برنج به منظور به حداکثر رساندن و بهینه سازی ظرفیت‌های تولید، می‌تواند به افزایش راندمان و سوددهی این کشورها کمک کند.

چرا تجهیزات آبیاری قطره‌ای برای رشد برنج مناسب است؟

با استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ ای کشاورزان می‌توانند با مصرف ۷۰% آب کمتر، محصولات با کیفیت بالاتری را پرورش دهند و از جاری شدن رواناب‌های غیر ضروری در سطح و در نتیجه فرسایش خاک جلوگیری کنند. علاوه بر این، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از نظر اقتصادی بسیار پایدار هستند، زیرا برخلاف آبیاری سنتی برنج، این روش نیاز به آماده سازه پیچیده زمین و یا سرمایه گذاری سنگین برای تهیه ماشین آلات و نیروی کار ندارد.

سیستم های آبیاری جدید

آبیاری قطره‌ای؛ دارای پتانسیل بالقوه برای بهبود عملکرد

در حال حاضر بسیاری از کشاورزان در سراسر جهان برای تولید و رشد برنج از روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها هر روزه در حال افزایش است، به این دلیل که کشاورزان از عملکرد با کیفیت بالا و پس انداز هزینه‌های خود بسیار راضی هستند.

آموزش، پشتیبانی زراعی و همچنین نحوه راه‌اندازی و نصب سیستم‌ آبیاری قطره‌ای می‌تواند نتایج و بازخورد مثبتی را برای تولید و پرورش برنج به همراه داشته باشد. آزمایش‌ها و مطالعات متعدد نشان داده است که فناوری‌های هوشمند مانند آبیاری قطره‌ای توانسته است به تولید پایدار برنج کمک کند و در نتیجه سطح کل تولید را بهبود دهد و در عین حال نیاز به نیروی کار کمتری داشته و در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار باشد.

بهبود شرایط رشد برنج

در زمان کشت برنج، زمان آماده سازی خاک بسیار مهم است. اگر زمان بندی اشتباه باشد، می‌تواند تراکم نامناسبی در خاک قابل کشت ایجاد کند. در نتیجه هوادهی ضعیف، ورود رواناب بیش از حد، فرسایش زمین و عملکرد پایین دور از ذهن نخواهد بود.

تجهیزات آبیاری قطره‌ای می‌تواند با تهیه مناسب آب و مواد مغذی به صورت متوازن، بسیاری از این چالش‌ها را برطرف کند تا از شرایط بهینه رشد استفاده کنید. علاوه بر این کنترل علف‌های هرز آسان‌تر خواهد بود، به این دلیل که منجر به تولید محصولات با کیفیت‌تر می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه کشاورزان در همان فصل قادر به کشت و برداشت محصولات بیشتری خواهند بود که می‌تواند درآمد سالانه آن‌ها را دو برابر کند.

سیستم های آبیاری جدید

آبیاری قطره‌ای، روشی مقرون به صرفه در تولید

روش آبیاری سنتی برنج نیاز به نیروی کار زیاد، آماده سازی دقیق زمین و نگهداری منظم از آن دارد. در مقایسه با آن، تجهیزات آبیاری قطره‌ای با آبیاری سطحی در اراضی شیب دار و یا ناموزون قابل اجرا خواهند بود، زیرا نیاز به یک سطح منظم و یا آماده سازی زمین نخواهند داشت. به همین دلیل است که می‌توانند از بروز مشکلاتی نظیر راه افتادن رواناب و از بین رفتن مواد مورد نیاز خاک جلوگیری کنند. تجهیزات آبیاری قطره‌ای می‌تواند نیاز به استفاده از ماشین آلات سنگین، به کارگیری سیستم عامل‌های تعمیر و نگهداری و علاوه بر آن نیاز به نیروی کار پر هزینه را از بین ببرد.

در روش آبیاری قطره‌ای هر گیاه دقیقا با توجه به نیاز خود برای رشد آب و مواد مغذی دریافت می‌کند. استفاده دقیق از آب و نرخ جریان متوسط آن منجر به صرفه جویی در مصرف آب و انرژی خواهد شد.

آبیاری قطره‌ای، روشی سازگار با محیط زیست

برخلاف کشت برنج به روش سنتی، در تجهیزات آبیاری قطره‌ای، خاک زیر کشت به طور مداوم در زیر آب فرو نمی‌رود. به این ترتیب این اجازه به موجودات زنده و مفید برای خاک داده می‌شود تا در خاک رشد کنند و امکان برداشت محصولات زراعی مختلف را پس از برداشت برنج فراهم می‌آورند.

فواید زیست محیطی این روش از آبیاری واقعا قابل توجه است و کاهش مصرف آب، کاهش انتشار گازهای متان، کاهش تجمع آرسنیک در برنج، استفاده کارآمد از کودها و مواردی اینچنین از جمله مزایای آن است.

با افزایش تقاضای روزافزون برای برنج، اکثر کشاورزان در بسیاری از نقاط جهان به ویژه آسیا، به دنبال گسترش منطقه تحت کشت برنج هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ای یک راه حل مناسب و به صرفه است، چرا که پس از آزمایش‌ها و مطالعات انجام شده در این راستا، بسیاری از کشورها توانسته‌اند که بیش از چندین هزار هکتار مزارع تجاری خود را تحت آبیاری قطره‌ای قرار دهند. طبیعی است که پس از دریافت نتایج و بازخوردهای مناسب، این روش بیش از گذشته گسترش خواهد یافت و همه گیر خواهد شد. از این رو درک و آشنایی با این طریق از آبیاری می‌تواند به منزله یک سرمایه گذاری ایده آل برای سال‌های آینده باشد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره می‌توانید از متخصصان و کارشناسانی که در این زمینه از تجربه کافی برخوردار هستند، کمک بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *