برطرف نمودن گرفتگی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

, ۰ دیدگاه
سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

یکی از روش‌های آبیاری که بسیار مورد توجه کشاورزان و گلخانه داران قرار گرفته است، این است که آن‌ها با اتخاذ سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و استفاده از تجهیزات آبیاری قطره ای باغ برای مزارع خود توانسته‌اند به طور چشمگیری‌ این فرایند را گسترش دهند و مناطق وسیعی از سطح زمین را آبیاری کنند و هزینه‌ها و زمان آبیاری را به نصف برسانند. 

آبیاری قطره‌ای که توسط لوله‌هایی که در زیر سطح خاک گذاشته می‌شود تا عملیات آبرسانی محصولات انجام شود.

اما ممکن است در طی فرایند آبیاری که توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد دچار آسیب شود و باعث خراب شدن آن گردد برای این  منظور بهتر است زمانی که از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که حتما وسایل و تجهیزات آبیاری قطره ای به خوبی کار می‌کنند.

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

زیرا در برخی از مواقع‌ این ممکن است باعث گرفتگی مخزن دستگاه آبیاری قطره‌ای شود. برای برطرف نمودن این مشکل بهتر است در ادامه‌ این مبحث با ما همراه باشید تا بتوانید در‌ این مواقع چگونه می‌توانید این مشکل را حل کنید.

از بین بردن گرفتگی یک سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای رفع گرفتگی تجهیزات آبیاری لازم است در ابتدای امر علت گرفتگی را شناسایی کنید در بیشتر مواقع نشان داده شده است سیستم در زمان گرفتگی کارایی لازم خود را از دست داده باشد و باید آن را توسط اسید بشویید تا گرفتگی رفع شود چنانچه خیلی حاد باشد باید حتماً آن را تعویض نمایید.
برای رفع گرفتگی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای شما می‌توانید با انجام راهکار‌‌‌های لازم این کار را به خوبی انجام دهید که در زیر به شرح آن می‌پردازیم.

  1. شستشوی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای توسط آب
  2. با استفاده از یک درپوش تمام قطره چکان‌ها را خوب چفت کنید
  3. باز نگه داشتن شیر آب و شستشوی سیستم آبیاری قطره‌ای
  4. تست کردن آب برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها و کثیفی
  5. بخش انت‌‌‌های لوله اصلی را کاملا بسته و درپوش‌ها را روی قطره چکان باز کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

از بین بردن گرفتگی یک سیستم آبیاری قطره‌ای 

۱. شستشوی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای توسط آب

بهتر است زمانی که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنید برای پیشگیری از گرفتگی روزنه سامانه آبیاری در هر چهار فصل از سال آن را با آب شستشو دهید.
اگر این روش را به صورت منظم انجام دهید دیگر نیاز نخواهید داشت که از مواد شوینده اسیدی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

۲. با استفاده از یک درپوش تمام قطره چکان‌ها را خوب چفت کنید

سیستم آبیاری قطره از یک سری سوراخ‌هایی که روی لوله‌های سیستم آبیاری تعبیه شده است که آبیاری از طریق آن‌ها انجام می‌شود.
در برخی از مواقع دیده شده است که قطره چکان‌ها همراه با درپوش در بازار فروخته می‌شوند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها قطره چکان‌ها را محکم کنید.
برای این که آب به راحتی از لوله خارج شود و سطح زمین اراضی به خوبی آبیاری شود درپوش انت‌‌‌های لوله اصلی را باز کنید.
حفظ و نگهداری تجهیزات آبیاری قطره‌ای اهمیت زیادی دارد.

شما با استفاده از این ترفند می‌توانید تمامی درپوش‌های فرعی را ببندید و با باز کردن آب فشاری که به داخل لوله‌ها وارد می‌شود کمک می‌کند که شما ذرات و گرفتگی‌ها در لوله اصلی به راحتی جدا شود و از گرفتگی لوله جلوگیری گردد.
در صورتی که درپوش‌های قطره چکان‌های خود را گم کرده‌اید به راحتی می‌توانید آن‌ها را از وسایل و تجهیزات گلخانه‌ای و آبیاری خریداری کنید.
چنانچه قطره چکان‌های شما از نمونه‌هایی بود که می‌توانستید به راحتی آن را تنظیم کنید باید جداگانه آن‌ها را ببندید تا آب از آن‌ها عبور نکند.

سیستم آبیاری قطره‌ای

۳. باز نگه داشتن شیر آب و شستشوی سیستم آبیاری قطره‌ای

در آبیاری قطره‌ای بهتر است شیر‌های آب را باز نگه دارید تا آب به راحتی از داخل لوله‌های اصلی عبور کند و از انت‌‌‌های آن خارج شود.
این کار کمک می‌کند تا لوله‌های اصلی سامانه به خوبی شسته شوند.
با انجام این روش در صورتی که شما مشاهده کردید که آب قهوه‌ای رنگی از لوله‌های بیرون می‌آید نگران نباشید این  عمل خیلی طبیعی است.

۴. تست کردن آب برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها و کثیفی

برای این که بتوانید مانع از رشد باکتری‌ها و کثیفی‌های آب شوید، بهتر است در وهله‎ی‌ امر آب را تست کنید.
هنگامی که آب را باز می‌کنید ممکن است مقداری آب شما رنگ قهوه‌ای به خود بگیرید که این خیلی طبیعی است و اصلاً جای نگرانی نیست.
اما نباید بیشتر از ۱۰ ثانیه طول بکشد، در صورتی که این فرایند بیشتر از این مدت زمان به طول انجامید احتمال این که سیستم آبیاری شما دچار مشکل شده است بسیار زیاد است این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در منبع شما در حال رشد هستند.

برای از بین بردن باکتری‌ها از سیستم آبیاری خود بهتر است از یک پمپ برای این منظور استفاده کنید تا بتوانید با‌ ایجاد یک جریان قوی و اسید فسفریک سیستم آبیاری خود را شستشو دهید تا از منبع رشد کاملاً تمیز و یکدست شود و فاقد هر گونه باکتری و قارچی در آن شود.
زیرا اگر این کار به خوبی انجام نشود باعث گرفتگی روزنه‌های قطره سیستم آبیاری می‌شود و آبیاری به خوبی انجام نمی‌گیرد.

مزیت‌های آبیاری قطره‌ای 

زمانی که لوله‌های اصلی را تمیز می‌کنید با دقت کافی این کار را انجام دهید که تمامی درپوش‌ها به خوبی بسته باشند تا هیچ گونه آبی از قطره چکان خارج نشود.

۵. بخش انت‌‌‌های لوله اصلی را کاملا بسته و درپوش‌ها را روی قطره چکان باز کنید

درپوش انت‌‌‌های لوله اصلی را بسته و کلیه درپوش‌های قطره چکان را باز کنید و سیستم آبیاری قطره چکان را خاموش کنید با توجه به این  که از قطره چکان از قطره چکان آبی بیرون نمی‌آید.

مزیت‌های سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

با توجه به اهمیت میزان آبیاری گیاهان در سال‌های اخیر از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در بیشتر کشورهای دنیا استفاده می‌شود.
این شیوه از آبیاری به این صورت است که توسط یک سری از لوله‌هایی که در زیر سطح زمین حفر می‌شود و با فاصله از هم یک دریچه‌ای دارد که هر کدام با استفاده از یک درپوش پوشیده شده‌اند هنگام آبیاری درب این درپوش ها را باز کنید تا کل سطح زمین آبیاری صورت بگیرد.
سپس تمامی بعد از اتمام آبیاری باید درب درپوش ها را بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *