آشنایی با سیستم‎های آبیاری تحت فشار

۰ دیدگاه
آبیاری تحت فشار

احتمالا در مورد آبیاری به روش‌های نوین، انواع تجهیزات آبیاری بارانی و قطره‎ای دارای اطلاعاتی هستید و می‌دانید استفاده از این روش‌ها می‌تواند به شما برای صرفه‎جویی در مصرف آب کمک بزرگی بکند.
آبیاری تحت فشار دارای انواع متفاوتی است که می‌توان با توجه به هزینه‌ها، قدرت مالی، نوع محصول، شدت باد، درجه حرارت و شیب و اشکال مختلف زمین یکی از این راه‌ها را انتخاب کرد.
می‌توان قبل از انتخاب، به مسئله مالی در این زمینه توجه نمود و با توجه به ظرفیت‌های مالی کشاورز، بهترین راه را برای آبیاری مزرعه پیدا کرد.
قبل از انتخاب سیستم آبیاری لازم است کشاورز در مورد معایب و مزایای آبیاری بارانی و قطره‌ای و سایر روش‌های آبیاری نوین اطلاعات کاملی داشته باشد.

انواع آبیاری‌های تحت فشار

در برخی مناطق یکی از منبع‌های درآمد از تجهیزات آبیاری تحت فشار تأمین می‎شود.
برخی از افراد دست به کار‌های عجیبی می‌زنند، این افراد با استفاده از لوازمی که از زمین‌ها سرقت کرده‌اند، امرار معاش می‌کنند و از فروش آن بهره می‌برند.
این موضوع می‌تواند برای انتخاب بهترین روش آبیاری تعیین کننده باشد. زیرا این شغل ممکن است شغل عموم مردم آن منطقه بوده باشد.

استفاده از تجهیزات آبیاری تحت فشار در برخی از زمین‌های کشاورزی می‌تواند استهلاک زیادی داشته باشد.
در برخی دیگر می‌تواند عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد.

توجه به تجربه‌های کشاورزانی که از این روش‌ها برای آبیاری استفاده کرده‌اند، می‌تواند به عنوان یک منبع انتخاب‌کننده مورد توجه باشد.
کشاورزان بسیاری از تجهیزات آبیاری تحت فشار را از فروشگاه‎های تخصصی فروش تجهیزات آبیاری تهیه می‌کنند.

امروزه آبیاری‌های تحت فشار می‌تواند برای تمامی خاک‌ها و بیشتر گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.
زیرا در تجهیزات و روش‌های استفاده دارای تنوع هستند و از طرفی می‌توانند برای شرایط آن منطقه از آبیاری‌های سنتی نیز بهتر عمل کنند.

کشاورزی با آبیاری تحت فشار

برخی از این روش‌ها می‌تواند در زمین‌هایی به کار رود که شیب زیادی دارند و با آبیاری سنتی آب را به تمام مناطق زمین نمی‌رسانند و یا این که بر اثر شیب ایجاد شده باعث فرسایش خاک می‌شوند.
این روش می‌تواند در برخی مناطق به مراتب بهتر از روش‌های سنتی و دیگر روش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

هر کاری در این دنیا، مطلق خوب نیست و می‌توان معایبی را در بهترین چیز پیدا کرد.
در مورد روش‌های آبیاری تحت فشار این مورد صدق می‌کند.

به این معنی است که این روش در برخی از زمین‌ها و شرایط آب و هوایی نمی‌تواند به خوبی روش‌های سنتی عمل کند.
به عنوان مثال استفاده از آبیاری‌های تحت فشار می‌تواند منجر به هدر رفتن آب شود.

زیرا این روش با استفاده از قطراتی که تولید می‌کند به آبیاری می‌پردازد و در مناطق بادخیز به دلیل سبک بودن، ذرات آب نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و باعث تبخیر قطره‌های آب و یا پخش شدن آن می‌شود و یا اینکه در بعضی از محیط‌ها هوا به قدری گرم می‌شود که قطره‌های آب در همان ابتدا از بین می‌روند و تبخیر می‌شوند.

خرید لوازم آبیاری تحت فشار

احتمالا مناطقی را دیده‌اید که آب شرب آن‌ها شور است و آب لوله کشی دارای املاح و مواد معدنی بسیار زیادی است.
در صورت استفاده از تجهیزات آبیاری تحت فشار لوله‌های موجود در آن به شدت رسوب گرفته و می‌تواند منجر به پوسیدگی در لوله‌ها شود.

به نظر می‌رسد این نوع از روش‌های آبیاری می‌تواند در هر منطقه بنابر شرایط خاصی اعمال شود و به عنوان یکی از روش‌ها برای آبیاری مورد استفاده قرار بگیرد.
در طرح‌هایی که مربوط به شبکه‌های آبیاری تحت فشار است، می‌توان با مورد توجه قرار دادن ملاحظات فنی و اجتماعی، شرایط آب و هوایی، زمینی و دیگر شرایط مورد مناسبی را از این نوع آبیاری انتخاب کرد.
بعد از اینکه طرح مذکور برای آبیاری انتخاب شد، می‌توان به این موضوع توجه کرد که در این طرح، تعیین محل مناسب برای جایگذاری لوله‌ها کدام قسمت می‌باشد.

این عوامل می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم به استفاده هر چه بیشتر و بهتر روش‌های نوین آبیاری بپردازیم.

در این نوع از روش‌های آبیاری عوامل دیگری مانند نوع گیاهانی که کاشته می‌شود نیز روی روشی که انتخاب می‌شود، تأثیرگذار است.
زیرا برخی از این روش‌ها می‌تواند برای زمین، شرایط آب و هوایی و یا حتی شرایط فرهنگی، مناسب باشد.

ولی برای گیاهانی که قرار است در مزرعه کشت شوند مضر باشد یا حتی مورد استفاده نباشد.
در این صورت برای استفاده از روش‌های دیگر باید تدابیر ویژه‌ای اندیشید.

تجهیزات آبیاری قطره ای

امروزه کشاورزان نسبت به مزایای بیشمار روش‌های آبیاری نوین آگاه هستند و می‌دانند برای اینکه بتوانند از تجهیزات آبیاری‌های نوین استفاده کنند، نیاز دارند تا بتوانند برای زمین و مزرعه خود تصمیم‌گیری کنند.

استفاده از این روش‌های نوین آبیاری به یکی از اولویت‌های کشاورزان تبدیل شده است.
به همین دلیل در تلاش هستند که حتما از این روش‌ها استفاده کنند تا بتوانند سود خود را از فروش محصولات با کم کردن هزینه‌های جاری، بیشتر کنند.

زیرا استفاده از این روش‌ها می‌تواند هزینه‌هایی که ما برای پرداخت بهای آب می‌دهیم کمتر شود و با کم شدن هزینه می‌توانیم سود خود را افزایش دهیم از طرفی با مقدار کمتری آب می‌توانیم محصولات بیشتری را آبیاری کنیم که دراین صورت باز هم سود می‌کنیم ولی به صورت مستقیم.

در برخی از شهر‌ها و روستاها کشاورزان با تجهیزات آبیاری تحت فشار و کار‌هایی که از دست آن برمی‌آید، آشنا نیستند که می‌توان آن‌ها را با این وسایل آشنا کرد و مزایایی که دارد را به کشاورزان اطلاع داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *