انواع روش‌های آبیاری نوین

, ۰ دیدگاه
انواع روش‌های آبیاری

امروز با گذشته سال‌های زیاد از زمان پیدایش تمدن‌ها بر روی کره زمین، انسان‌ها به دنبال پیدا کردن روش‌های جدید برای بهبود زندگی خود هستند.
کشاورزی و آبیاری گیاهان نیز از این قاعده مستثنی نیست که با وجود گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی انسان‌ها به این نقطه دست پیدا کردند که بتوانند انواع روش‌های آبیاری را با استفاده از علوم اصلاح کرده و روشی مناسب را برای آبیاری گیاهان خود به دست آورند.

استفاده از انواع روش‌های آبیاری نوین با توجه به تجهیزات آبیاری قطره ای باغ و سایر تجهیزات آبیاری این امکان را به انسان‌ها می‌دهد تا بتوانند از منابع آبی به صورت‌های مناسب‌تری استفاده نمایند و از هدر رفت آن جلوگیری کند.

روش‌های آبیاری نوینزیرا همان طور که می‌دانید اسراف و هدر دادن علاوه بر دین مبین اسلام در تمامی ادیان و تمدن‌ها مورد نکوهش واقع شده است و انسان‌ها سعی می‌کنند تا بتوانند با استفاده از روش‌های جدید، هدررفت منابع را کمتر نماید برای روش‌های برای آبیاری به روش نوین راه اول آبیاری سطحی، راه حل دوم آبیاری تحت فشار و راه سوم آبیاری زیرزمینی بوده است.

با توجه به اینکه آبیاری به شیوه‌های متفاوت می‌تواند در مناطق متفاوت نیز مورد استفاده قرار بگیرد ،بهتر است در مورد آنها اطلاعاتی را کسب کرده و با توجه به شرایط زندگی خود بتوانیم یکی از آنها را انتخاب نماییم.
استفاده از انواع روش‌های آبیاری نوین دارای راندمان متفاوتی است که بهتر است آن‌ها را بدانیم، به عنوان مثال راندمان سیستم‌های آبیاری تحت فشار در حدود ۷۰ درصد می‌باشد به این معنی که حدود ۳۰ درصد آب مصرفی خود را هدر می‌دهد.
راندمان روش آبیاری سطحی وجود دارد که با وجود هزینه‌های گزاف برای زمین‌های کشاورزی راندمان بالایی ندارد و از روش‌های دیگر پایین‌تر است.
راندمان روش آبیاری به شیوه سنتی در حدود ۵۰ درصد است به این معنی که نیمی از آب مصرفی خود را هدر می‌دهد و نیمی دیگر را استفاده می‌کند.

خرید لوازم آبیاری

شاید جالب باشد که بدانید استفاده از آبیاری سطحی از آبیاری سنتی بهتر است، زیرا در روش سنتی که اکثر زمین‌های کشاورزی در ایران به این صورت آبیاری می‌شوند شاهد هدر رفت ۶۵ درصدی آب از نظر هستیم به این معنی که تنها ۳۵ درصد آب بالا می‌رود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در برخی موارد دیده شده که با استفاده از روش‌های سنتی تا ۷۵ درصد آب را هدر داده اند که در این صورت هدر رفت ۵۰ درصدی به نظر بهتر از نظر هدر رفت ۲۵ درصدی است و می‌تواند استفاده از آبیاری سطحی را توجیه نماید، از بین این موارد آبیاری قطره‌ای می‌تواند بسیار مناسب باشد البته بهتر است به این نکته توجه کنیم که انتخاب انواع مختلف سیستم آبیاری با توجه به شرایط متفاوتی انجام می‌شود.
به عنوان مثال امکان دارد که زمین کشاورزی به صورتی باشد که امکان استفاده از تجهیزات آبیاری بارانی در آن کم باشد به این صورت بهتر است به سراغ روش‌های دیگر برود و یا اینکه امکان دارد فردی از روش آبیاری بارانی یا تحت فشار استفاده کرده و بیشتر با توجه به هدر رفت آب شود که در این صورت بهتر است به سراغ روش‌های دیگر برود.

پس تا به اینجا انواع روش‌های آبیاری نوین که در دسته‌های آبیاری سطحی، آبیاری تحت فشار و آبیاری زیرزمینی تقسیم می‌شوند هر کدام وضعیتی را دارند که با توجه به آن می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد که در ادامه هر کدام از این‌ها را توضیح داده و در مورد آن بهتر است اطلاعات کسب کنیم و آن‌ها را بشناسیم.

آبیاری به کمک ماشین‌آلات

آبیاری سطحی

این روش که تقریباً همان روش سنتی می‌باشد دارای سه روش می‌باشد قابلیت آبیاری کرتی، نواری و شیاری که دستگاه‌های آبیاری سطحی ارزان هستند توسط یک لوله دریچه دار انجام می‌شود و یا اینکه از مهره‌هایی که در نزدیکی زمین کشاورزی وجود دارند استفاده می‌شود.
این روش با نفوذ آب در خاک موجب تغذیه گیاهان می‌شود یکی از مزایای استفاده از روشهای آبیاری صنعتی پایین بودن سرمایه گذاری اولیه هزینه کمتر و نگهداری و انرژی کمتر می‌باشد به همین دلیل در دنیا بیشتر از این روش استفاده می‌شود.

د رآبیاری قطره‌ای، قطرات آب در همان لایه‌های اولیه خاک جذب شده و سبب می‌شود ریشه‌ها به سمت محل جذب بروند به همین دلیل وجود ریشه‌ها در خاک باعث می‌شود که درختان از استحکام خوبی برخوردار نباشند احتمالاً این روش برای سبزی‌ها یا درختچه‌های کوچک می‌تواند مفید باشد.

با وجود اینکه استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای در بسیاری از باغات وجود دارد اما همچنان بسیاری از زمین‌های کشاورزی هستند روش استفاده نمی‌کند و یا از روش سنتی و روش‌های دیگر آبیاری مدرن استفاده می‌کنند.

آبیاری ماشینی

تجهیزات آبیاری قطره ای کم است و می‌توان گفت به صورت کلی تجهیزاتی مانند شلنگ و پمپ نیاز دارد.

آبیاری تحت فشار یا بارانی یکی از دلایلی که این روش آبیاری بارانی قرار داده شده است این است که در این روش قطعات مانند باران بر سر گیاهان بزن می‌ریزند با توجه به اینکه گیاهان نیاز به آب و املاح دارند می‌توانند از این آب استفاده نمایند.

در این روش لوله‌هایی که در زیر زمین قرار می‌گیرند که به لوله‌های اصلی و لوله‌هایی که در روی زمین قرار می‌گیرند که به لوله‌های فرعی معروف هستند.

با توجه به اینکه انواع روش‌های آبیاری نوین می‌توانند مفید واقع شوند اما بهتر است باز هم به این نکته توجه کرد که بهتر از روش‌های سنتی می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و منابع را استفاده کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *