سیستم‌های آبیاری بارانی چگونه کار می‌کنند؟

۰ دیدگاه
سیستم‌های آبیاری بارانی

تجهیزات آبیاری بارانی شبیه به بارش باران کار می‌کند. جریان آب از طریق لوله‌هایی که آن را پمپاژ می‌کنند عبور کرده و در سطح ناحیه مورد نظر توزیع می‌شود. سری‌های اسپری مانند این تجهیزات آب را در کل سطح خاک به طور یکنواخت پراکنده می‌نمایند. بسته به شرایط متفاوت ممکن است کشاورزان نیاز به استفاده و به کارگیری این تجهیزات داشته باشند.

انواع تجهیزات سیستم آبیاری بارانی و آبپاش‌ها برای استفاده در انواع باغ‌ها، محوطه‌ها و مزارع مناسب هستند، زیرا پوشش طبیعی و مناسبی را برای بلوک‌های کوچک و بزرگ فراهم می‌کنند. این آبپاش‌ها برای انواع خاک قابل استفاده هستند، به این دلیل که در طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌ها موجود می‌باشند. با این حال ممکن است سیستم‌های آبیاری بارانی به دلیل رسوبات به سرعت مسدود شوند و هزینه‌های سرمایه‌ای بسیاری را به بار آورند.

اجزای سیستم‌های آبیاری بارانی

تجهیزات آبیاری آبپاش به صورت مجموعه‌ای از موارد زیر تشکیل شده‌اند.

۱- یک واحد پمپ که آب را از منبع با فشار به بخش لوله‌ها منتقل می‌کند. لازم است که پمپ با فشار مناسب آب را تامین کرده و با سرعت و حجم بهینه آن را با توجه به نوع محصول و نوع خاک توزیع کند.

۲- لوله‌های اصلی و لوله‌های فرعی که آب را از منبع به سمت خطوط منتقل می‌کنند. در برخی از موارد این خطوط لوله روی سطح خاک نصب شده‌اند و یا حتی زیر زمین دفن شده‌اند. ممکن است برخی از آن‌ها موقتا نصب شده و با توجه به شرایط از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل شوند.

۳- تجهیزات جانبی برای انتقال آب از لوله‌ها به آبپاش می‌تواند دائمی و یا به صورت موقت باشد. با این حال اکثر آن‌ها از آلیاژ آلومینیوم یا پلاستیک ساخته شده‌اند تا بتوانند به سرعت منتقل شوند.

۴- سری‌های اسپری که آب را به شکل قطرات ریز توزیع می‌کنند. چیدمان آبپاش‌ها معمولا به گونه‌ای است که سطح خاک را در ناحیه مورد نظر به شکل مساوی خیس می‌کنند.

آبیاری بارانی

مزایای سیستم‌های آبیاری بارانی

با توجه به نقش مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی استفاده از سیستم‌های آبیاری بارانی مزایای مختلفی دارد، برخی از این موارد به شرح زیر است:

۱- تجهیزات آبیاری بارانی باعث کاهش حمل و نقل در هنگام انتقال آب می‌شود.

۲- این سیستم‌ها برای انواع خاک به جز خاک رس که سنگین است، مناسب خواهند بود.

۳- از ۳۰ تا ۵۰ درصد از آب مصرفی قابل صرفه‌جویی خواهد بود.

۴- تجهیزات آبیاری بارانی مناسب برای جمعیت گیاهان در هر منطقه از رشد گیاهان است.

معایب سیستم‌های آبیاری بارانی

یکی از اصلی‌ترین مشکلات تجهیزات آبیاری آبپاش این است که معمولا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، منابع آبی و هزینه‌ای قرار می‌گیرند. حتی نسیم خفیف با تغییر الگوی توزیع آب به شدت می‌تواند اثر سیستم‌های آبپاش را کاهش دهد.

علاوه بر این هنگام کار در دمای بالا، آب با سرعت زیاد تبخیر می‌شود و باعث کاهش اثربخشی این روش آبیاری می‌شود. اگرچه آبپاش می‌تواند برای کشاورزان بسیار مفید باشد، به نحوی که آن‌ها اطمینان حاصل کنند که از منابع آب به شکل کارآمد استفاده کرده‌اند. با این حال این فناوری خود به منابع آب تمیز نیاز دارد، به همین دلیل ممکن است مناسب باشد که میزان بارندگی و منابع آب زیرزمینی در آن محدود است.

هزینه‌های نصب سیستم‌های آبپاش بارانی در مقایسه با برخی از سیستم‌های تجهیزات آبیاری قطره ای بالاتر است. در واقع به نیروی کار بزرگی برای جابجایی لوله‌ها و آبپاش‌ها به صورت موقت نیاز است. هر چند در برخی از مکان‌ها ممکن است نیروی کار مناسب در دسترس نباشد و یا بسیار گران باشد.

آبیاری بارانی

انتخاب بهترین سیستم‌های آبپاش

از انواع آبپاش‌های کشاورزی در روش‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود. سیستم‌های آبپاش مختلفی در بازار وجود دارد. بنابراین برای خرید کافی است که بر اساس نیاز خود یک مورد مناسب را انتخاب نمایید و یا اینکه می‌توانید از کارشناسان و متخصصانی که در این حوزه اطلاعات کافی دارند، کمک و راهنمایی دریافت کنید.

برای خرید یک سیستم آبیاری بارانی در ابتدا لازم است با انواع آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین آن را برای منطقه کشاورزی خود انتخاب کنید. برخی از این سیستم‌ها شامل موارد زیر هستند.

  1. آبپاش‌های دستی
  2. آبپاش‌های ساکن
  3. آبپاش‌های بارانی دستی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

۱. آبپاش‌های دستی

آن‌ها شامل لوله‌ای از جنس آلومینیوم هستند که به کمک آن می‌توانید به منبع آب وصل شوید و آن را برای آبیاری در مزرعه خود به حرکت درآورید. این سیستم به شما امکان می‌دهد تا هنگامی که در مزرعه و یا باغ در حال حرکت هستید و آن را آبیاری می‌کنید، آبپاش را به صورت دستی هدایت کنید.

۲. آبپاش‌های ساکن

نحوه استفاده از این سیستم‌ها آسان است به این دلیل که پس از نصب نیازی به جابجایی آن نخواهید داشت، زیرا می‌توانند کل منطقه را برای آبیاری پوشش دهند.

۳. آبپاش‌های بارانی دستی

این سیستم بسیار شبیه به سیستم آبیاری دستی است. با این حال مهم‌ترین تفاوت آن در این است که آن‌ها آبپاش‌هایی با حجم کم را با یک یا دو تفنگ آبشاری با حجم بالا جایگزین کرده‌اند.

علاوه بر این موارد، انواع دیگری از سیستم‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، بنابراین می‌توانید با آشنایی و درک هر کدام از این موارد، بهترین گزینه را در اختیار داشته باشید.

هزینه سیستم‌های آبیاری بارانی

مورد بعدی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که چقدر حاضر هستید برای یک سیستم آبپاش بارانی هزینه کنید؟
هزینه‌ی سیستم‌های آبیاری بارانی بسته به اندازه مزرعه شما متفاوت خواهد بود. هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که یک وسیله با کیفیت و با قیمت مناسب را تهیه می‌کنید، به نحوی که این محصول در طولانی مدت ارزش پولی شما را تضمین می‌کند.

علاوه بر موارد عنوان شده نکات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در هنگام خرید تجهیزات آبیاری بارانی کمک کند. به همین دلیل لازم است که اگر به خوبی با هر یک از آن‌ها آشنا نیستید از کسانی کمک بگیرید که در این زمینه از تخصص کافی بهره مند هستند و می‌توانند توصیه‌های لازم را به شما ارائه دهند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *