دلایل انسداد تجهیزات آبیاری قطره‌ای

۰ دیدگاه
انسداد تجهیزات آبیاری قطره‌ای

سیستم‌ آبیاری قطره‌ ای یک روش عالی و مناسب برای آبیاری مداوم گیاهان و محصولات شما محسوب می‌شوند. با این حال چالشی که در رابطه با این موارد وجود دارد این است که آن‌ها به مرور زمان توسط مواد معدنی و یا دیگر رسوبات مسدود خواهند شد. انسداد تجهیزات آبیاری قطره‌ای با آب حداقل چندین بار در یک فصل اتفاق می‌افتد، به همین دلیل نیاز است که موانع کوچک برطرف شود تا از انسداد جلوگیری شود. اگر سیستم آبیاری قطره‌ای شما به طور کامل متوقف شده باشد و آبیاری به وسیله آن غیر ممکن باشد، لازم است که یک رسوب زدایی کامل انجام گیرد. روش‌های صحیح مراقبت سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در دوام و طول عمر سیستم تاثیرگذار است.

علت فیزیکی انسداد تجهیزات آبیاری قطره‌ای

شایع‌ترین و اصلی‌ترین مشکلی که باعث می‌شود انسداد تجهیزات آبیاری قطره‌ای می‌شود، ماسه و ناخالصی‌هایی است که در آب وجود دارد. در شرایط خاص ذرات می‌تواند به مرور باعث گرفتگی شود.

علت بیولوژیکی انسداد سیستم‌های قطره‌ای

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها فراهم می‌کنند که این مسئله می‌تواند باعث تجمع لجن شود. لجن باکتریایی می‌تواند یک دلیل مستقیم برای رفع گرفتگی دریپرها باشد، علاوه بر این ممکن است ذرات معدنی را به هم بچسباند و سنگدانه‌ها مانع از خروج آب می‌شوند.

بسته به نوع باکتری‌ها، ممکن است رنگ آب خارج شده از دریپرها به قرمز، زرد و یا مایل به خاکستری باشد. شیوه‌های مختلف برای استفاده از کلر و ضد عفونی کردن یک روش مناسب برای مهار گرفتگی‌های ناشی از عوامل بیولوژیکی خواهد بود. نکاتی کلیدی برای نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای وجود دارد که لازم است آن‌ها را رعایت کنید.

تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای

روش‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به تمیز کردن تجهیزات آبیاری قطره‌ای شما کمک کند. با این حال قبل از آنکه از هر یک از این روش‌ها استفاده کنید، بهتر است به این نکات توجه داشته باشید.

۱- آب منبع و آب آبیاری را برای هر کدام از انواع گرفتگی‌های احتمالی بررسی کنید.

۲- قبل از آنکه آب از منبع وارد شود، ذرات و سنگ‌های بزرگ مانند شن و ماسه را فیلتر کنید.

۳- میکروارگانیسم‌ها را با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مناسب از بین ببرید.

۴- به کمک نظارت بر میزان کودها و جلوگیری از تعامل شیمیایی بین کودها، از رسوب احتمالی آن‌ها جلوگیری کنید.

۵- خطوط آبیاری و توزیع کننده‌ها را با بررسی دوره‌ای از خطر گرفتگی نجات دهید.

شستشوی تجهیزات با آب

اولین گام برای برطرف نمودن گرفتگی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای این است که تجهیزات خود را سه بار در هر فصل با آب بشویید تا از گسترش رسوبات و انسداد جلوگیری کنید. تمیز نگه داشتن این وسایل باعث می‌شود تا نیازی به رسوب زدایی در آینده نزدیک نداشته باشید.

تمامی فرستنده‌های آب در سراسر شلنگ‌ها را بررسی کنید. ممکن است به هر دلیل آن‌ها دچار گرفتگی شده باشند. پوش‌های آن را باز کنید تا اطمینان نمایید که آب به طور آزادانه از آن خارج می‌شود.

خروج آزادانه آب باعث افزایش فشار آب و از بین رفتن گرفتگی‌ها خواهد شد. وسایل و تجهیزات بسیاری وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید هر کدام از خروجی‌های آب را در سراسر شلنگ قطره چکان بررسی کنید.

اگر گرفتگی گسترده‌ای در تجهیزات آبیاری قطره‌ای شما وجود داشته باشد، طبیعی است که در ابتدا آب به رنگ کدر خارج می‌شود، با این حال پس از مدتی رنگ آب شفاف و زلال خواهد شد. اگر پس از گذشت چند ثانیه همچنان رنگ آب کدر باقی مانده است، به احتمال زیاد رسوبات در لوله‌های قطره چکان ته نشین شده‌اند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید تجهیزات خود را با هیدروکلریک اسید یا فسفریک پاکسازی کنید.
برای نتیجه بهتر می‌توانید خط اصلی را ببندید و درپوش‌ها را باز کنید، سپس به شکل مستقیم هیدرولیک اسید یا فسفریک را وارد دریپرها کنید.

تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای

به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از این مواد حتما از دستکش، عینک محافظت و لباس مناسب استفاده نمایید. می‌توانید از قطره چکان استفاده کنید تا مقدار مشخصی از اسید وارد دریپر شود. پس از اینکه این کار را در سراسر تجهیزات آبیاری قطره‌ای خود انجام دادید، خط اصلی را باز کنید تا آب از قطره چکان‌ها خارج شود، در این صورت می‌توانید مشاهده کنید که آیا نازل‌ها از رسوب برطرف شده‌اند و یا خیر. اگر همچنان برخی از آن‌ها به خوبی آب را توزیع نمی‌کنند، لازم است که مجددا رسوب زدایی شوند. در این بین حتما با توجه و کنترل بسیار از اسید استفاده کنید و اطمینان بیابید که آن‌ها با پوست شما در تماس نیستند. در صورت تماس، محل آسیب دیده را به مدت ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

استفاده از مواد پاک کننده قوی

اگر از همان ابتدا ترجیح می‌دهید که از مواد قوی مانند اسید برای رسوب زدایی استفاده کنید، لازم است که در گام اول نکات ایمنی را رعایت نمایید. به همین منظور از تجهیزات ایمنی مناسب مانند عینک ایمنی، دستکش لاستیکی و لباس‌هایی استفاده کنید که تمام بدن شما را می‌پوشانند. در صورت بروز نشتی توجه کنید که پوست بدنتان با آن تماس نداشته باشد. برای استفاده از این ماده، بهتر است از آب استفاده کنید، چرا که به رقیق‌تر شدن ماده اسیدی کمک می‌کند و از آسیب رساندن به گیاهان جلوگیری می‌نماید. اطمینان حاصل کنید که مقداری اسید در ظرف می‌ریزید که باعث سوراخ شده آن نمی‌شود.
مقدار کمی از هیدروکلریک اسید یا فسفریک اسید می‌تواند لوله‌های قطره‌ای که دچار گرفتگی شده‌اند را پاک کند. برای دریافت نتیجه بهتر می‌توانید این محلول را در خط اصلی قرار دهید تا پس از روشن کردن سیستم، این محلول در تمام نازل‌ها جریان یابد. پس از روشن کردن پمپ اجازه دهید تا به مدت ۶۰ دقیقه محلول در سیستم در جریان باشد. زمانی که این کار می‌کنید، محلول اسید از خطوط اصلی و فرعی عبور کرده و هر گونه رسوب و مواد معدنی را از داخل لوله‌ها پاک می‌کند. پس از اتمام کار، سیستم آبیاری قطره‌ای را به یک منبع آب معمولی متصل کنید و مجددا یک ساعت آن را روشن کنید تا اسید باقیمانده از آن خارج شود. تمامی این موارد باعث می‌شود که تجهیزات آبیاری قطره‌ای شما در طول زمان با مشکل جدی مواجه نشوند و یا در صورتی که گرفتگی ایجاد شد، به خوبی بتوانید آن را برطرف نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *