نکاتی کلیدی برای نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

۰ دیدگاه
نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای می‌تواند این امکان را به ما بدهد که بتوانیم با استفاده از روش‌های پیشگیرانه از تجهیزات آبیاری قطره‌ ای حفاظت نماییم.
ضرب المثل قدیمی پیشگیری از درمان بهتر است، گواه بر این مطلب است که پیشگیری و نگهداری از این نوع از سیستم‌ها می‌تواند از هزینه‌های درمان و تعمیر سیستم‌های آبیاری قطره‌ای کم کرده و آن را به مدت زمان بیشتری برای ما نگهداری کند، از جمله روش‌های پیشگیرانه می‌توان به بازرسی بصری ترک‌ها و نشت‌ها، جلبک‌ها و باکتری‌ها اشاره کرد.
با توجه به اینکه بازرسی بصری روش ساده برای پیشگیری از ایجاد خسارت به تجهیزات آبیاری بارانی است می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا از هزینه‌های تعمیر و یا تعویض بکاهد.
امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی که کشاورزان دارند و با توجه به وضعیت اقتصادی که کشور دارد می‌توان به این نتیجه رسید که نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و استفاده مطلوب از وسیله‌ها، از هزینه‌های کار کردن کاسته و به سود ما می‌افزاید استفاده از این روش‌ها در ذخیره کردن وقت نیز می‌تواند مؤثر واقع شود، زیرا زمانی که تجهیزاتی در صنعتی خراب می‌شود و نیاز به تعویض و تعمیر پیدا کند.

آبیاری قطره ای

در نتیجه زمانی را برای تعمیر و تعویض این تجهیزات باید گذراند که این زمان می‌تواند از یک روز تا چند ماه متغیر باشد و حتی همین یک روز نیز می‌تواند کشاورز را از سوددهی محصول خود عقب بیندازد.
استفاده از روش‌های پیشگیرانه در همه مراحل حتی برای بدن انسان نیز می‌تواند بسیار موثر واقع شود، زیرا زمانی که انسان دچار بیماری می‌شود هم از زندگی لذت نمی‌برد و نیز زمانی که می‌تواند به کار کردن مطلوب اختصاص دهد را باید صرف بهبود بیماری خود کند، در حالی که می‌توانست با چند روش پیشگیرانه و اصلاح در روش و سبک زندگی دچار بیماری نشود.
بازرسی بصری سیستم قطره‌ای یکی از موضوعاتی که در تجهیزات آبیاری مطرح می‌باشد با توجه به اینکه یا نبودن برخی از این تجهیزات کار کشاورزان با مشکل مواجه می‌شود و از طرفی تجهیزات آبیاری قطره ای خانگی و سایر تجهیزات را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند، به نظر می‌رسد بهتر است، برنامه ریزی چند ساله خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که از هزینه‌های خود بکاهد.
زیرا با استفاده از این تجهیزات آب کمتری مصرف شده و کشاورزان به سود مناسب‌تری دست پیدا می‌کنند.

استفاده از تجهیزات آبیاری قطره‌ای در بسیاری از زمین‌های کشاورزی وجود دارد و می‌تواند آن‌ها را به داشتن سودهای مطلوب برساند.
با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برخی از گیاهان را می‌توان به خوبی رشد داد و یا حتی طعم و مزه این گیاهانی که با این روش آبیاری می‌شوند با روش‌های سنتی تفاوت کرده حتی بهتر از روش‌های سنتی است.
با این حال لازم است همه چیز را درباره‌‌‌ی آبیاری قطره‌‌‌ای بدانید.

آبیاری قطره ای استفاده از ویژگی‌های گیاهان می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم با استفاده از انواع روش‌های آبیاری نوین از منابع آبی که یکی از منابع تجدید ناپذیر است حفاظت و حراست نمایم.

بازرسی بصری سیستم آبیاری قطره ای

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در بلند مدت دچار فرسودگی می‌شوند که در صورت ایجاد فرسودگی نیاز به درمان پیدا می‌شود.
در صورتی که به زودی به داد آن نرساند و تجهیزات خراب را تعمیر و یا جایگزین کنند باعث از بین رفتن آب می‌شود، آب می‌تواند هم به خودمان و هم به دیگران آسیب برساند بسیار واضح است که از بین رفتن آب می‌تواند برای ما از بین رفتن هزینه نیز باشد.
زیرا برای برخورداری از آب مناسب در زمین‌های کشاورزی، کشاورزان از آب مناسب استفاده کرده که این هزینه‌ها دارای قیمت بالایی است از طرفی با هدر رفت آب این امکان وجود دارد که زمین‌های دیگر با کمبود آب روبه‌رو شود.

فرسودگی به چه صورت می‌تواند باعث ازبین رفتن آب شود؟

شاید از خود بپرسید که فرسودگی لوله‌ها چگونه می‌تواند روی هدر رفت آب اثرگذار باشد پاسخ به این سوال کاملا ساده می‌باشد و با کمی توجه می‌توان جواب آن را پیدا کرد.

استفاده از تجهیزات آبیاری بارانی و تجهیزات آبیاری قطره‌ای که پوسیده شده‌اند امکان دارد که این لوله و این تجهیزات در غیر از جایی که باید برای رشد گیاه به آن‌ها آب رساند، آب را هدایت کنند و بدون توجه به مناطق کاشت گیاه، آب را به بیرون از لوله هدایت کنند.

با توجه به اینکه می‌توان با روش‌های ساده از برخی حوادث جلوگیری کرد به نظر می‌رسد که بودن تا آخر این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا به خوبی از تجهیزات آبیاری قطره‌ای خود محافظت نمایید و از آسیب به این تجهیزات و کشت شما جلوگیری شود.

در بازدیدهای بصری سیستم قطره‌ای وجود دو مشکل می‌تواند عمده باشد اول ترک‌ها و نشتی است با وجود اینکه هر ترک می‌تواند به ترک بزرگتر تبدیل شود بهتر است در بازرسی‌های بصری به خوبی لوله‌های سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را بررسی کرده و در صورت وجود ترک‌های ریز و هرچند کوچک نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام شود.

آبیاری قطره ای

جلبک‌ها و باکتری‌ها

یکی از ایراداتی که به تجهیزات آبیاری قطره‌ای وارد می‌شود این است که به راحتی به محلی برای کشت و زندگی باکتری و جلبک تبدیل می‌شود، به همین دلیل جلبک‌ها از دو نظر می‌توانند در راندمان کاری کشاورزان موثر باشد، دلیل اول این است که جلبک‌ها باعث زشت شدن تجهیزات آبیاری قطره‌ای می‌شود و از طرفی باعث بند آمدن آب در این لوله‌ها می‌شود.

برای از بین بردن جلبک‌ها دو راه وجود دارد که عامل کنترل جلبک را تهیه کرده و آن را به لوله تزریق کنیم و دیگری شستشوی روزانه با استفاده از کلر است که البته بهتر است به این موضوع توجه کنیم که کلر در این نوع محلول به میزان زیادی وجود نداشته باشد و به نسبت دو قسمت در یک میلیون می‌تواند مجاز باشد و به نظر می‌رسد بیشتر از این مقدار می‌تواند اثری معکوس داشته و با انتقال به گیاهان ممکن است آن‌ها را خراب نماید.
برطرف نمودن گرفتگی سیستم‌های آبیاری قطره‌ای یک روش موثر برای نگهداری سیستم‌های آبیاری قطره‌ای است.

با توجه به اینکه می‌توان از روش‌های دیگری نیز برای شستن و ضدعفونی استفاده کرد اما به نظر می‌رسد این روش بهتر است زیرا می‌توان از ماده‌ای استفاده کرد که ضرر کمتری دارد و نیز می‌تواند در حجم کم این کار را به خوبی انجام دهد از طرفی این که می‌توان از این ماده به مقدار کمتری نیز استفاده کرد و بهتر است بگوییم که استفاده کمتر نیز نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد و زیان استفاده از این ماده را به همراه ندارد و آسیب زا نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *