سیستم آبیاری بارانی و تجهیزات آن

۱ دیدگاه
سیستم آبیاری بارانی

سیستم آبیاری بارانی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.
یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در ایران عزیزمان با آن رو به رو هستیم، خشکسالی است که هر سال نیز در حال تشدید است علاوه بر این جمعیت ایران روز به روز بیشتر می‌شود که این جمعیت نیاز به داشتن غذا برای ادامه حیات دارند.
خوشبختانه با توجه به روش‌های نوین کشاورز، در مورد برخی از مواد غذایی مانند گندم و جو خودکفا شده‌ایم و این را مدیون کشاورزان و محققانی هستیم که دلسوزانه به دنبال پیدا کردن روش‌هایی برای بهبود کیفیت و کمیت در غذای مردم ایرانی هستند.

آن‌ها شبانه روز در تلاش هستند تا مردم بتوانند زندگی راحتی را تجربه کنند و از طرفی بتوانند از تغذیه سالمی نیز برخوردار باشند.
زیرا عقل سالم در بدن سالم است و بدون بدن سالم مردم نمی‌توانند از فکر و هوش و استعداد‌های خود برای پیشرفت ایران استفاده کنند.

برای جلوگیری از ایجاد بحران‌های غذایی و آبی در آینده، روش‌هایی برای آبیاری در دنیای امروز ابداع و اختراع شده است که به کشاورزان کمک می‌کند هزینه‌های آبیاری را کاهش دهند و از آن طرف محصولات را به قیمت پایین‌تری به مردم به فروش برسانند.

تجهیزات آبیاری بارانی در این صورت می‌توان گفت آن‌ها با همان سود، فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد.
از طرفی می‌توانند به مردم کشورشان برای مبارزه با بی آبی کمک کنند.

یکی از سیستم‌های نوین آبیاری، سیستم آبیاری بارانی است که دارای سیستمی یکپارچه برای تحقق هدف‌هایی است که در بالا ذکر شد.
سیستم آبیاری بارانی با استفاده از قطره‌های آبی که در فشار تولید می‌کند به آبیاری گیاهان می‌پردازد.

استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی می‌تواند مانع از هدر رفت یکی از بزرگترین سرمایه‌های انسانی به نام وقت شود، زیرا در این روش‌ها نیاز به نیروی دست و نیروی انسانی به شدت کاهش می‌یاید و کشاورزان می‌توانند باقی وقت خود را به کار‌های عقب مانده و یا گسترش زمین‌های کشاورزی اختصاص دهند.

تجهیزات آبیاری بارانی دارای زیر سیستم‌هایی هستند که برای دانستن زیر و بم این تجهیزات به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه با ما باشید.

اجزاء مهم سیستم آبیاری بارانی

این سیستم‌ها عبارتند از:

  • سیستم پمپاژ و تأمین فشار
  • خطوط لوله اصلی
  • لوله‌های فرعی
  • آبپاش‌ها

در ادامه عوامل فوق را توضیح خواهم داد.

سیستم پمپاژ و تأمین فشار

یکی از موضوعات مهم در تجهیزات آبیاری بارانی این است که آب در این سیستم تحت فشار قرار بگیرد که بتوان با آن قطره‌هایی را برای آبیاری ایجاد کرد.

سیستم آبیاری بارانی

فشاری که برای این سیستم موردنظر است چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ اتمسفر است.
این فشار را می‌توان در سیستم‌های آبیاری تفنگی نیز مشاهده کرد.
البته فشار برای حد متوسط در آبیاری بارانی چیزی در حدود ۳ تا ۵ اتمسفر و برای حد کم بین ۱ تا ۲ اتمسفر است.

استفاده از سیستم‌هایی با فشار بالا می‌تواند هدر رفت آب را بیشتر کند، از طرفی آبیاری گیاهان با فشار بالا می‌تواند آن‌ها را خراب کند.
به همین دلیل معمولا از سیستم‌هایی با فشار پایین برای آبیاری بارانی استفاده می‌کنند.

سیستم‌های آبیاری با فشار کم نیز خود به دو دسته سیستم‌های کم فشار خطی و عقربه‌ای تقسیم می‌شود که بنا بر نیاز خود می‌توان از هر کدام از این سیستم‌ها استفاده کرد.

اگر منبع آب نسبت به زمین در ارتفاع بالاتری باشد در این صورت می‌توان از قوانین فشار استفاده کرد و از طریق لوله‌هایی آب را انتقال داد و از این راه فشار موردنظر را ایجاد کرد.

این کار می‌تواند هزینه‌های طرح را کاهش دهد به گونه‌ای که دیگر نیاز به استفاده از پمپ نباشد اما در بیشتر موارد استفاده از پمپ ضروری است زیرا اختلاف ارتفاع در موارد بسیار کمی به این حد می‌رسد که دیگر نیاز به پمپ نباشد به همین دلیل نیاز می‌شود که حتما با پمپ بتوانند نیروی مناسب را ایجاد کنند.

آبیاری به روش بارانی

پمپ یا سیستم‌های تأمین فشار یکی از ضروری‌ترین تجهیزات آبیاری بارانی است و در بیشتر موارد نیاز است که حتما تهیه شود و مورد استفاده قرار بگیرد.
در غیر این صورت نمی‌توان آب را به درستی منتقل کرد.
پمپ که یکی از مهم‎ترین اجزاء تجهیزات آبیاری بارانی است را باید از فروشگاه‎های فروش تجهیزات آبیاری تهیه کرد.

لوله‌های اصلی

یکی دیگر از زیر سیستم‌های آبیاری بارانی لوله‌های اصلی نام دارند که بین نقطه فشار و نقطه ورود آب به مزرعه اتصال ایجاد می‌کند تا آب‌های ایجاد شده در آن را بتوان به راحتی به زمین انتقال داد.
البته این زیر سیستم می‌تواند در برخی از مناطق استفاده نشود، زیرا در این مناطق شرایطی وجود دارد که می‌توان از کانال‌های روباز آب موردنظر را برداشت کرد و در برخی از مناطق به جای یک لوله لازم است چند لوله وجود داشته باشند.

لوله‌های اصلی در زیر زمین وجود دارند، به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را جا به جا کرد و شرایطی را ایجاد کرد تا در مواقع لزوم بتوانند از هر کجا که لازم شد آب در سطح زمین ایجاد شود.
این موضوع از این طریق قابل انجام است که می‌توانند بر سر راه لوله‌ها، لوله عمودی را منشعب کنند و روی آن شیر فلکه نصب کنند تا بتوان به راحتی جریان آب را هدایت کرد.
استفاده از این موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا از منبع‌های مختلفی آب را دریافت کنیم و میزان آب دریافتی را بتوانیم تنظیم کنیم.

فروش سیستم آبیاری بارانی در اصفهان

لوله‌های اصلی دارای انشعابات دیگری هستند که به آن‌ها لوله‌های نیمه اصلی می‌گویند.
از این لوله‌ها برای مناطقی از مزرعه استفاده می‌کنند که در آن لوله‌های اصلی نمی‌توانند راه پیدا کنند و از طریق این لوله‌ها می‌توانند فرآیند آبرسانی به تمام مناطق مزرعه را انجام دهند.

موضوعی که در این جا می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد این است که می‌تواند در کنار آبیاری بارانی و به وسیله تجهیزات آبیاری بارانی، آبیاری به روش‌های دیگر را انجام دهند.

می‌توان گفت در کنار لوله‌های اصلی، تجهیزات دیگری هستند که به لوله‌های اصلی کمک می‌کنند و می‌توان گفت نوع دیگری از آبیاری بارانی به نام آبیاری بارانی کلاسیک با وجود لوله‌های نیمه اصلی ایجاد و نام‌گذاری می‌شود.
با این قبل از انتخاب سیستم آبیاری بارانی لازم است از معایب و مزایای آبیاری بارانی آگاهی داشته باشیم.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *