سیستم‌های آبیاری مرکز محور چگونه کار می‌کنند؟

۰ دیدگاه
آبیاری مرکز محور

تجهیزات آبیاری مرکز محور به شکل خودکار عمل می‌کنند، به این مفهوم که آب را در مرتع توزیع می‌کنند. سیستم آبپاش در این وسیله به یک لنگر متصل است و اطراف یک نقطه مرکزی ثابت می‌چرخد. تجهیزات آبیاری مرکز محور از یک منبع انرژی برای انتقال آب از منبع به گیاه استفاده می‌کنند.
اجزای آبیاری مرکز محور شامل آبپاش‌هایی است که بین اسکلت اصلی قرار دارند. تجهیزات آبیاری مرکز محور به کمک مکانیزم چرخ قابل حرکت هستند. آبپاش‌ها، آب مورد نیاز را از طریق فرستنده به شکل بارش باران بر روی گیاهان اعمال می‌کنند. سیستم‌های آبیاری مرکز محور برای مناطق زراعی بزرگ و با وسعت حداکثر ۲۰۰ هکتار مناسب به شمار می‌آیند.

مزایا و معایب تجهیزات آبیاری بارانی

برای بررسی مزایای انواع تجهیزات سیستم آبیاری بارانی می‌توان گفت که از نظر کاربرد بسیار دقیق هستند. این سیستم‌ها به خوبی می‌توانند حجم معینی از آب را برای مطابقت با نیازهای آبی گیاهان به کار گیرند. این تجهیزات می‌توانند به خوبی باعث نفوذ آب در خاک شوند، در نتیجه میزان نفوذ عمقی و جاری شدن رواناب کاهش می‌یابد و خاک در حد مطلوب، رطوبت مورد نیاز را دریافت می‌کند.
به کمک این سیستم نیاز به اپراتورهای کاری بسیار کمتر از آبیاری سطحی است، هر چند که این مورد خود به سیستم و درجه اتوماسیون آن یا اندازه و وسعت اراضی بستگی دارد.
فرصت‌های باروری هدفمند برای گیاهان با استفاده از مواد مغذی به خوبی فراهم می‌شود. این سیستم‌ها نه تنها به منظور توزیع آب، بلکه می‌توانند برای استفاده از علف کش‌ها و دفع سموم و آفات مورد استفاده قرار گیرند.
با به کارگیری تجهیزات آبیاری بارانی نیاز به تغییر شکل زمین، زهکشی سطحی و رواناب ناشی از بارندگی به خوبی قابل اجرا خواهد بود.

سیستم آبیاری بارانی

یکی از مهم‌ترین معایب این سیستم، این است که تهیه و نصب و راه اندازی آن هزینه‌های نسبتا بالایی به همراه دارد. علاوه بر آن برای استفاده نیاز به منابع انرژی برقی و یا دیزل خواهد بود. برای جلوگیری از انسداد لوله‌های آبرسانی توسط ناخالصی‌ها، لازم است که فیلترها مرتب عوض شوند، به این دلیل که کیفیت نامناسب آب می‌تواند بر ماندگاری زیرساخت‌های آبیاری نیز تاثیرگذار باشد.

بهره برداری و نگهداری از این سیستم‌ها، مهارت‌های متفاوتی را طلب می‌کند، به همین دلیل لازم است که تولیدکنندگان قبل از تصمیم گیری برای تهیه این تجهیزات آبیاری بارانی، از نحوه عملکرد آن و شرایط مورد نیاز، اطلاعات لازم را به دست آورده باشند.

سرمایه گذاری بر روی تجهیزات آبیاری بارانی

قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری در سیستم آبیاری بارانی و تجهیزات آن لازم است به خوبی بدانید که با این روش می‌خواهید به چه اهدافی دست یابید. شفاف سازی این اهداف شامل ملاحظات اقتصادی، محیط پرورش محصولات مواردی از این دست می‌باشد.

برنامه ریزی‌های قابل اجرا

در مرحله برنامه ریزی لازم است جنبه‌هایی مانند موقعیت فیزیکی که شامل شرایط منطقه، توپوگرافی و نوع خاک، شرایط آبرسانی شامل میزان جریان، محل تامین، کیفیت و کمیت، منطقه مورد نظر برای توسعه و ظرفیت تجهیزات آبیاری است.

این تجهیزات می‌توانند بخش عمده‌ای از زمین را آبیاری کنند. سیستم‌های بارانی در این زمینه می‌توانند گزینه‌ای برای آبیاری نواحی مستطیل شکل باشند. نوع خاک یکی دیگر از مواردی است که لازم است به آن توجه شود، به این دلیل که آبپاش‌ها باید متناسب با خصوصیات نفوذ خاک انتخاب شوند، به این دلیل که میزان استفاده بیش از حد می‌تواند باعث رواناب شود. همه این موارد موجب می‌شود که انتخاب تجهیزات آبیاری متناسب با خصوصیات نفوذ خاک باشد. میزان جریان آبرسانی و زمان و مدت زمان تحویل آب در سیستم‌های آبیاری بارانی می‌تواند بسیار متفاوت‌تر از تجهیزات دیگر باشد.
این سیستم‌ها اغلب نیاز به تداوم بیشتری دارند، با اینکه سرعت جریان کمتری را برای مدت زمان طولانی به همراه دارند. به عنوان مثال ممکن است یک قطعه مرتع نیاز به آبیاری در یک هفته برای مدت زمان طولانی‌تری داشته باشند.

سیستم آبیاری بارانی

درک میزان تامین آب مورد نیاز قبل از طراحی انواع روش‌های آبیاری نوین یک امر ضروری به شمار می‌آید. اینکه آب مصرفی با چه سرعت جریان و در چه مدت زمانی مورد نیاز است، به نوع گیاهانی که کشت می‌شوند و اندازه و وسعت زمین بستگی خواهد داشت. توجه داشته باشید که در این میان فاصله از منبع آب تا سیستم مرکزی می‌تواند بر سرمایه و هزینه‌های جاری تاثیرگذار باشد. ظرفیت سیستم مقداری است که به واسطه آن می‌توان منطقه مورد نظر را آبیاری کرد. این عدد به طور معمول بین ۸ تا ۲۰ میلی متر در روز است.

اگر ظرفیت سیستم کم باشد، ممکن است به خوبی نتواند آب مورد نیاز مراتع را تامین کند. سیستم‌های آبیاری بارانی این تضمین را برای کشاورزان فراهم می‌کنند که شرایط تامین آب مورد نیاز محصولات حتی در شرایط شدید آب و هوایی به خوبی فراهم می‌شود. این می‌تواند هزینه‌های سرمایه گذاری را تا حد قابل توجهی متعادل کند. به یاد داشته باشید که ظرفیت تجهیزات آبیاری مورد نظر بستگی به نیاز آبی محصولات شما، کارایی استفاده از سیستم آبیاری و ساعات کاری سیستم دارد.

آبپاش‌های بارانی مورد نیاز

طیف گسترده‌ای از انواع آبپاش‌های کشاورزی در روش‌های نوین آبیاری وجود دارد. بسیاری از آن‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که کل هزینه‌های شما را کاهش می‌دهند در حالی که عملکرد آبیاری را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال آبپاش‌های ثابت ساده‌ترین و ارزان‌ترین انواع آن هستند، با این حال برد کمتری دارند و برای مراتع کوچک‌تر مناسب‌تر هستند.
آبپاش‌های صفحه متحرک برد پرتاب و توزیع بیشتری دارند و اندازه قطره‌ها را به شکل یکنواخت‌تری توزیع می‌کنند. در نهایت به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن حداکثر بهره وری از هر سیستم آبیاری، بهتر است نحوه مدیریت آن را به خوبی درک کنید، آنگاه می‌توانید راندمان کاری خود را افزایش دهید و به سوددهی برسید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *